Say NO to smoking

Assalamualaikum. :)

Sekarang nih aku tengah ada kat Klinik Kesihatan buat check up untuk ke berapa minggu tah, aku dah lupa. Aku macam dah stop nak kira sebab takut tak sabar. Hehe. Tapi yang aku tau aku dah kena datang setiap 2 minggu la.

Masa tengah tunggu nih jugak aku rasa macam nak tumbuk ada sorang mamat nih yang tengah sedap merokok. Aku tak tahu la mamat tuh bebal mahupun buta huruf yang tak tahu baca ini adalah kawasan klinik dan kawasan LARANGAN MEROKOK. Yang paling tak boleh blah, guard pun buat bodoh je. Mungkin mamat tuh ada share kat klinik nih, who knows.

For those yang kenal aku dan Suami, semua orang tahu Suami aku seorang perokok. Even saat dah kahwin pon Suami masih merokok lagi. Aku pon tak berapa nak ambil port sangat janji yang lepas kahwin nak stop smoking sebab aku tengok abang aku pon dulu janji macamtuh, tapiiiii tak buat pon! Haha.

One fine day, dalam beberapa bulan yang lepas, aku tengah dengan Suami makan kat luar. After few hours aku baru perasan yang dia dah tak merokok. So I asked him,

"B, macam tak merokok je arini? Selalu lepas makan dah hisap rokok dah."

"B dah dekat 2 minggu tak hisap or even beli rokok."

I was totally shocked! Padan lah takde bau-bau busuk lagi lepas balik kerja ataupun after he came back from out station. Ye lah, biasanya kalau dah long drive tuh, rokok lah peneman dia kan? Then I just realized memang semua tuh dah takde. My response was of course,

"Serius ar broooooo. Jangan tipuuuuuu" HAHA.

He totally ignored me or maybe dah expect aku cakap macamtuh. Haha.

Ever since then, I reeeeaaallllyyyy support him when he comes to not smoking. Pernah sekali tuh I was all curious and asked him why he stopped smoking all of sudden. He replied me,

"Entah la. Feels like want to quit. Tiba-tiba rasa nak berhenti. Rokok yang balance tuh B buang je."

Rasa nak menangis tau tak?! Syukurrrr Alhamdulillah. Isteri mana kan yang tak suka bila Suami dia dah lead into a healthy life. Lagipon, we're going to have a baby, so that's a really good start to be a good example for his kid.

Of course when you stop yourself from smoking, ada lah jugak impact nya. At first aku perasan Suami jadi macam cepat je nak panas baran. Lapar sepanjang masa tuh of course la, kau tak payah nak cakap lagi. And then he's starting to feel macam sakit dada macamtuh. I asked Rose whether it is possible to have chest pain or not,

"Boleh je babe. Sebab selama nih his body is depending on cigar. Dalam tuh kan ada macam-macam benda. So, when he stopped himself boleh je rasa sakit dada semua tuh. Berapa lama benda tuh, it depends on his body la"

Tapi aku rasa macam takde lama sangat sebab after a month he stopped on complaining the chest pain. Tapi tak tahu lah kalau dia simpan sebab boleh jadi jugak tuh. Huhu.

*senyum*

All in all, I reaaaaaalllllyyyyy proud of him. Seriously. He always under pressure with his works and other things, tapi up till now dia tak depends on rokok anymore. He tried to solve it in other way. As for now, since he's gaining his weight (HEHEHE), he tried to get involve with his colleagues by joining them playing futsal and badminton. :))

Aku selalu doa biar lah benda nih berkekalan. Semua orang mengharapkan perubahan yang baik daripada orang yang dia sayang kan? Aku syak macamnih la agaknya rasa Mak aku dulu bila Ayah aku quit smoking. Hehe. Rasa macam best je. Bila nampak dia lepak dengan semua orang yang merokok, he can resist it well, MashaAllah bangga tau. :)

It almost 4 months now and I'm so proud of you baby. :')
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

You Might Also Like

0 COMMENTS