Graduation

Semalam berborak dengan kawan saya thorugh Facebook Chat. Well people, believe me. Sometime Facebook makes our life so much easier. Tengok, bila dah lama tak jumpa orang tuh, online chat, TADAA terus boleh berkoneksi kembali.

*i don't know whether the 'koneksi' word even exist! hehe*

Anyway,
berborak pasal apa yang dia buat sekarang and duduk mana and bla..blaa..blaa.. The conversation was not so long since I have something else to do. But, one thing yang sempat berbual pasal her convocation yang akan berlangsung somewhere in May or June.

Bila saya tanya dia,

"Nanti datang ambil jubah eh 10hb dengan budak2 nih semua?"

She replied,

"Ehh tak laa. Aku tak attend konvo."

That's what she told me. :)

Bila tanya kenapa taknak pergi konvo, "Taknak laa. Aku tak dapat first class degree, buat ape nak pergi. Lagipun konvo diploma kan dah pergi dulu."

*smile*

Sejujurnya saya ada thought macam nih dulu. Seriously.

Saya memikirkan malu nak pergi konvo kalau results saya teruk and such. Malu disebabkan keputusan zaman diploma yang menjulang naik, tapi keputusan degree yang entah apa-apa. Sibuk fikirkan apa orang cakap nanti.

Well,
itulah orang kita. Saya? Soo typical Malaysian. Sibuk fikirkan orang akan cakap apa, rather than memikirkan perihal sendiri dulu. It's good bila dengar opinion orang kadang-kadang, tapi, bertempat lah kan?

Waktu saya sibuk cakap saya taknak pergi konvo degree, Ayah cakap,

"Ayah dulu konvo paling semangat. Malam nak konvo tuh gantung baju siap-siap. Macam aku nih budak-budak muda yang nak naik pentas tuh. Apa masalah taknak pergi konvo tuh? Anggap kau appreciate apa yang kau buat untuk dapatkan ijazah tuh. Stay up, pergi exam, buat projects semua. So, anggap nih hadiah untuk diri sendiri."

I was amazed by those words. My parents always the best in giving advise to me. Ada je benda yang makes sense bila dieorang cakap.

So,
I guess Ayah was right. Apa salahnya kita pergi convocation tuh kan? Take it as a small and appreciable gift for ourselves. Kita bagi diri kita hadiah sendiri. Sweet dohhh.

:D


Gambar konvo diploma. :)


p/s : Good luck love for your interview tomorrow! Best of luck! :))

You Might Also Like

3 COMMENTS